torstai 27. marraskuuta 2014

1. Nimeä käynnistimen pääosat
- käynnistin, akku, virtalukko ja käynnistyskytkin, ohjausrele (ei kaikissa järjestelmissä)

2. Kuinka käynnistin lähtee pyörimään?
- käynnistin lähtee pyörimään kun virta-avainta käännetän virtalukossa, silloin yhdistyy heräte virta solenoidin pito ja veto käämeille. magneettikenttä vetää rautasydämmen solenoidin sisään jousivoimaa vasten. Rautasydämmen toiseen päähän nivelöity siirtrohaarukka työntää käynnistyshammaspyörän  vauhtipyörän hammaskehälle. sitten heräte virran tullessa solenoidille, solenoidin toisessa päässä oleva kosketus levy yhdistää akulta tulevan kaapelin sekä käynnistimen sisään menevän kaapelin jolloin käynnistimen sisään menee virta. Magnetismin ja virran avulla käynnistin rupeaa pyörimään

3. Nimeä solenoidin tehtävät.
-solenoidin on tarkoitus siirtää käynnistimen rattaat oikeaan asentoon että käynnistin toimisi
-solenoidi yhdistää akulta tulevan virran käynnistimen käämeille.

4. Etsi autodatasta jonkin auton käynnistysjärjestelmän kytkentäkaavio.
-tässä Fiat punto/punto classic (99-11) 1,9D JTD käynnistysjärjestelmän kytkentäkaavio.

https://www.autodata-online.net/ThinClientFiles/images/Autodata_EU//36284_Small.jpg?237,107
5. Kuinka paljon käynnistin ottaa akulta virtaa?
- käynnistin ottaa akulta maksimissaan 130-158 A
- käynnistmen ottaman virran määrä riippuu käynnistimen koosta sekä siitä että minkä kokoista moottoria se joutuu pyörittämään.

6. Mittaa solenoidin käämit.
- pitokäämi: n.2 ohmia
-vetokäämi: n. 0,05 ohmia

Tehty Henri Järvisen kanssa yhteistyönä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti