Oppimistehtävä 4.12.2014 Au14C
Sähkön
perusteet 1 tehtävä 4
Yhteityössä Mika Pienmäki ja Joel Heikkinen
1.
Luettele kolme tyypillisintä käynnistinvian
ilmenemistapaa.
-Käynnistin ei pyöri/pyörii liian hitaasti.
-Käynnistin ei pyöritä moottoria, ts. hammaspyörä ei kytkeydy tai vapaakytkin luistaa.
-Mitään ääntä ei kuulu käynnistysyrityksistä huolimatta.
-Käynnistin ei pyöri/pyörii liian hitaasti.
-Käynnistin ei pyöritä moottoria, ts. hammaspyörä ei kytkeydy tai vapaakytkin luistaa.
-Mitään ääntä ei kuulu käynnistysyrityksistä huolimatta.
2.
Missä todennäköisimmin on vika, kun käynnistin
ei pyöri kunnolla ja valot samalla himmenevät huomattavasti?
-Akun jännite on pudonnut huomattavan alas.
-Akun jännite on pudonnut huomattavan alas.
3.
Miten käynnistimen vapaakytkimen luisto
käynnistettäessä ilmenee?
-Moottori pyörii kehnosti tai ei ollenkaan käynnistettäessä.
-Moottori pyörii kehnosti tai ei ollenkaan käynnistettäessä.
4.
Miksi akun kunto ja varaustila on tarkastettava
ennen käynnistinpiirin mittauksia?
-Akun varaustila vaikuttaa käynnistysjännitteen ja virran mittaustuloksiin.
-Akun varaustila vaikuttaa käynnistysjännitteen ja virran mittaustuloksiin.
5.
Mitä vikoja käynnistinjärjestelmästä pyritään
löytämään jännitehäviömittauksilla
-Tarkistetaan akun napojen, maadoituksen, solenoidin ja sähkömoottorin toimivuus.
-Tarkistetaan akun napojen, maadoituksen, solenoidin ja sähkömoottorin toimivuus.
6.
Kuinka paljon jännitehäviö saa enintään olla
käynnistimen maattopuolen mittauksessa, jos käynnistimen ottama virta on 300 A?
- Jännitehäviö saa maksimissaan olla 0,5V-0,7V
7.
Miksi akun maadoituskaapeli on irroitettava
ennen käynnistimen irroitusta?
- Siksi ettei käynnistimelle tule enää virtaa ja ettei tule oikosulkua starttimoottoria irroittaessa.
8.
Mitä tarkastuksia teet puretun käynnistimen
osille?
-Tarkasta seuraavien osien kunto: Päätyosien ja hammaspyörän sisällä olevien laakerihelohen kunto, käynnistyshammaspyörän ja vapaakytkimen kunto, vauhtipyörän hammaskehän kunto, hiiliharjojen kunto sekä ankkurin kunto.
9.
Mitä on otettava huomioon käynnistimen
hiiliharjojen uusinnassa?
-Hiiliharjojen pituuden tulee noudattaa annettuja ohjearvoja.
10. Mitä
on varottava käynnistimen osien pesussa?
-Osien puhdistamisessa on oltava tarkkana ettei käytä voimakkaita liuottimia etteivät kestomagneetit voivat lähteä irti liimauksistaan.
11. Mitä
merkitystä on oikealla siirtoreleen toimintaliikkeen pituudella?
-Jos toimintaliike on liian pitkä, käynnistimen hammaspyörä voi vaurioitua. Jos puolestaan toimintaliike on liian lyhyt, hammaspyörä ei kytkeydy kampiakselin vauhtipyörälle.
12. Mitä
on otettava huomioon käynnistimen lukkoonjarrutuskokeessa?
- Lukkoonjarrutuskokeessa käynnistin kuumenee voimakkaasti, joten kuormitusta ei saa jatkaa kuin muutamia sekunteja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti