keskiviikko 4. marraskuuta 2015

Moottoritekniikka 2 Moottoritehtävä 1

Tehtävänä oli etsiä tietoa  seuraavista asioista:




EDC, eli Electronic Diesel Control on elektroninen pumppusuutin järjestelmä, mikä ohjaa kuhunkinsylinteriin syötettävän polttoaineen määrää ja sen ruiskutushetkeä. Tällainen ruiskutuksenohjaus merkitsee palotapahtuman optimointia, jolloin pakokaasut puhdistuvat ja polttoaineen kulutus laskee.



 < (Vw Passat 2.0 TDi)
EGR, eli Exhaust Gas Recirculation eli EGR-venttiili laskee palotilan lämpötilaa ja vähentää typen oksidien (NOx) päästöjä. EGR-venttiili voi olla alipaine- tai sähköohjattu. EGR on pakosarjassa  sijaitseva venttiili, jolla kierrätetään osa pakokaasuista takaisin moottorin palotiloihin.


SCR, eli Selective Catalytic Reduction pakokaasujen puhdistaminen pelkistyslisäaineella eli päästöt pienenevät.


DPF, eli Diesel Particulare Filter eli diesel autoissa käytettävä hiukkassuodatin. Pakokaasut kulkevat hiukkassuodattimen läpi ja suodattimen pienet hiukkaset puhdistavat pakokaasua ja päästöt pienenevät. 


VTG - ahdin, eli muuttuvasiipinen ahdin. Siipien kulma muuttuu ja siten ahdin on tehokas kaikilla kierrosalueilla.



Pumppusuutin, eli pumppusuutin on kannessa kiinni kannessa kiristys kappaleella ja se tekee ruiskutuspaineen mekaanisesti nokka-akselin avulla sähköventtiilin ollessa virrallinen. 



Commonrail, eli Ruiskutus tapahtuu täysin elektroniikan ohjaamana. Tankissa oleva sähköinen siirtopumppu pumppaa polttoaineen mekaaniselle korkeapainepumpulle joka nostaa polttoaineen paineen 300 - 1350 baariin riippuen moottorin kuormituksesta. Suuttimen avaus on myös sähköinen. Commonraililla suihkutuksesta saadaan tarkka ja tehokas.



Kuorma-auton päästörajoitukset katsastuksessa: NOX 0,40 g/kwh,  pienhiukkaset 0,01 g/kwh.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti