keskiviikko 4. marraskuuta 2015

Voimansiirto 2, tehtävä 2

https://www.youtube.com/watch?v=-lAXy3teCLw

Tutkimme nelivaihteisen MGB synkronoidun vaihdelaatikon toimintaa.
(video linkki ylhäällä josta tehtävän teimme) https://www.youtube.com/watch?v=-lAXy3teCLw 

Vaihdelaatikko on nelivaihteinen (+ pakki) ja sen sisällä on pääakseli, sivuakseli, kytkin akseli ja öljypumppu.
Se on täys sykronoitu eli kaikki vaihderattaat on synkronoitu ja manuaalisesti ohjattava.
Vaihdelaatikossa on roiske voitelu, vaihdelaatikon yläreunassa menee öljy kouru jonka kautta öljy menee takaisin öljypumpulle. (vaihdelaatikossa on oma öljypumppu)

Kun autoa hinataan kytkimen ollessa yläällä vaihteistossa pyörii vain pääakseli johon on kytketty peruutus vaihteen ratas ja liukuholkit.

Kun auto on paikallaan ja kytkintä ei paineta vaihteistossa pyörii sivuakseli joka pyörittää vaihderattaita.

Vaihteiston välitys suhteet:
1 vaihteen välityssuhde ja rattaiden koot:

1 vaihteen välityssuhd: 3.44:1 
18piikkinen kytkinakseli
26piikkinen sivuakseli
13piikkinen sivuakseli (joka pyörittää vaihderatasta)
31piikkinen vaihderatas

2 vaihteen välityssuhde: 2.0:1

3 vaihteen välityssuhde: 1.33:1

4 vaihteen välityssuhde: 1:1 koska se on kiinteästi kiinni kytkinakselissa jonka kautta voima tulee vaihteistoon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti